آخرالزمان - Content

علائم ظهور



نوروز روز ظهور قائم(عج) / بخش اول



امام صادق(ع) فرمود: نوروز روزی است که قائم ما اهل بیت در آن ظهور می کند.



 درباره زمان ظهور امام زمان(عج) همواره در طول تاریخ گمانه زنی هایی صورت میگرفته و علائم عمومی و اختصاصی مربوط به آن دوران بیان میشده است، در عصر حاضر این گمانه زنی ها بسیار افزایش یافته و به نوعی حوادث خاص و عمومی جهان باعث افزایش این گمانه زنی ها شده است، همچنین برخلاف برهه های زمانی گذشته در طول تاریخ، در عصر حاضر بزرگان دینی و علما و روحانیون برجسته نیز بر نزدیک بودن زمان ظهور امام زمان(عج) اذعان دارند و برخی حتی احتمال رخ دادن واقعه ظهور در دهه حاضر شمسی را بسیار زیاد میپندارند.




 



در این مقاله قصد داریم پیرامون روایتی از امام صادق(ع) صحبت کنیم که در این روایت به حادث شدن واقعه شریف ظهور در نوروز اشاره دارد، در ابتدای امر روایاتی چند با این مضمون را بیان می کنیم:



روزی یکی از اصحاب امام صادق(ع) نزد این امام همام رفت. امام از وی پرسید می‌دانی امروز چه روزی است؟



آن فرد جواب داد خیر؟ امام فرمود امروز روز نوروز است و ایرانیان این روز را جشن می‌گیرند.



آن فرد پرسید نوروز چه روزی است؟



امام صادق(ع) فرمودند: نوروز همان روزی است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت تا خود را برای عبادت خداوند آماده کنند یعنی روز پرستش و آزادی از شرک.



نوروز روزی است که برای اولین بار خورشید طلوع کرد یعنی روز رهایی از تاریکی.



نوروز روزی است که کشتی نوح بر زمین نشست یعنی روز آزادی و رهایی.



نوروز روزی است که ابراهیم (ع) بت‌ها را شکست یعنی روز آزادی از بت پرستی.



نوروز روزی است که جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد یعنی روز دریافت پیام است.



نوروز روزی است که حضرت علی(ع) در محل غدیر خم دستش از سوی پیامبر بالا رفته و او را به عنوان ولی خود انتخاب کرد یعنی روز پیمان با ولایت.



نوروز روز منتظران ظهور است و روزی است که در آن مهدی موعود(عج) ظهور خواهند کرد.



*****************************************



«شیخ احمدبن فهد حلی در کتاب مهذّب، از امام صادق‌(ع) روایت کرده که حضرت فرمود: نوروز، روزی است که قائم ما اهل‌بیت‌(ع)، صاحب امر خلافت، در آن روز قیام می‌کند و خداوند او را بر دجال پیروز می‌گرداند، آن حضرت، دجال را در کوفه به دار می‌آویزد. هیچ نوروزی نمی‌آید، مگر اینکه ما، در آن روز انتظار فرج داریم، زیرا نوروز، از روزهای ما هست، ایرانیان آن روز را حفظ کردند ولی شما عرب‌ها آن را ضایع کردید!»



کتاب مهدی موعود ترجمه جلد سیزدهم بحار ص۱۱۰



*****************************************



در جلد 14 بحار الانوار آمده است که معلی بن خنیس می گوید: روز نوروز خدمت امام صادق (ع) رفتم، فرمودند: آیا می دانی امروز چه روزی است؟ عرض کردم: عجم امروز را بزرگ می دارند و تبرک می جویند و برای همدیگر هدیه می فرستند، امام صادق (علیه السلام) فرمودند :

به  بیت عتیق (کعبه) سوگند می خورم که نورور از زمان قدیم است. تاریخ  آن را برای تو بگویم ؟ عرض کردم: یاد گرفتن تاریخ آن، بهتر است برای من اگر زنده شوند دوستانم و بمیرند دشمنانم. فرمودند:

- نوروز روزی است که در عالم ذر خداوند از بندگانش پیمان گرفت که او را  بپرستند و مشرک نشوند و ایمان به پیغمبران و حجج او و ائمه بیاورند.

- روزی است که آفتاب تابید و هوا که موجب حیات است وزیدن گرفت و زمین خلق شد.

- روزی است که کشتی  نوح بر نقطه ای از زمین به نام (جودی) نشست.

- روزی است که جبرییل به پیغمبر (ص) نازل شد.

- روزی است که ابراهیم (ع) بت ها را شکست.

- روزی است که (شب آن) پیغمبر (ص) علی (ع) را بر کتف خود بلند کرد، بت های قریش را از فراز کعبه به زیر افکند و خرد کرد.

- روزی است که پیغمبر (ص) به اصحاب امر کرد با علی (ع) بیعت نمایند، در دفعه اول و دوم.

-روزی است که امیرالمومنین (ع) بر نهروانیان غالب شد و  ذوالثدیه را (که پیغمبر (ص) ابی بکر و عمر را امر کرد، ذوالثدیه را بکشند و نکشتند) کشت.

- روزی است که قائم ما (ع) و ولاة امر ظاهر می شوند.

- روزی است  که قائم ما (ع) بر دجّال غالب می گردد و در کناسه کوفه او را دار می زند.

- هیچ نوروزی نیست که ما اهل بیت انتظار فرج نداشته باشیم چون از روزهای ما و شیعیان ماست، عجم احترام آن را نگه داشتند و شما ضایع کردید.



منبع: بحار الانوار ، جلد 14 ، امین الضرب ، ص 206 / وسایل ، طبع جدید جلد 5 ، ص 289



***********************************



حال که چندین روایت را مبنی بر این فرموده امام صادق(ع) مطالعه کردید، به ادامه بحث مورد نظر خود خواهم پرداخت.



درباره زمان ظهور امام زمان(عج) همواره در طول تاریخ گمانه زنی هایی صورت میگرفته و علائم عمومی و اختصاصی مربوط به آن دوران بیان می شده است، در عصر حاضر این گمانه زنی ها بسیار افزایش یافته و به نوعی حوادث خاص و عمومی جهان باعث افزایش این گمانه زنی ها شده است، همچنین برخلاف برهه های زمانی گذشته در طول تاریخ، در عصر حاضر بزرگان دینی و علما و روحانیون برجسته نیز بر نزدیک بودن زمان ظهور امام زمان(عج) اذعان دارند و برخی حتی احتمال رخ دادن واقعه ظهور در دهه حاضر شمسی را بسیار زیاد میپندارند.



علاوه بر اینها با نگاهی بر سیر تحولات جهان در چند سال اخیر و همچنین ملتهب بودن شامات و جنگ و خونریزی های گسترده در منطقه خاورمیانه و با توجه بر تطبیق حوادث با روایات قبل از ظهور امام زمان(عج)، می توان حدس زد که واقعه شریف ظهور خیلی دور نخواهد بود و در کمتر از 10 سال آینده شاهد این رخداد شریف خواهیم بود.



حال با توجه به روایت امام صادق (ع) که ظهور قائم(عج) را در عید نوروز میدانند، اگر بخواهیم زمان ظهور را با نوروز ایرانی حال حاضر تطبیق دهیم باید بیشتر از 20 سال تا ظهور مانده باشد!



حال با تصور اینکه ظهور نزدیک است، می بینیم که روایت امام صادق(ع) با واقعیت موجود منطبق نیست، و در این صورت سه حالت وجود دارد، 1. یا باید گفت که روایت صحیح نیست 2. یا زمان نوروز که اول فروردین می باشد وجهه تاریخی ندارد و 3. یا باید بیش از 20 سال شاهد تداوم حوادث منجر به ظهور باشیم.



در صورت اول که باید فقها و اهل حدیث نظر بدهند و به کتب حدیث شناسی مراجعه کرد تا درستی حدیث فوق اثبات شود.



در صورت دوم باید به کنکاش تاریخی پرداخت که آیا زمان نوروز فعلی صحیح است و یا تاریخ دیگری برای نوروز ثبت شده است.



در صورت باور سوم نیز باید ظهور را بیش از 20 سال دیگر تصور کرد که این امر برای بنده غیر قابل تصور است.



حال با روش استدلالی و بررسی اوضاع جهان که ظهور را بسیار نزدیک نشان می دهند، ما نیز ابتداعاً ظهور را نزدیک دانسته و سپس اصل را بر درست بودن کلام معصوم قرار می دهیم و حال به بررسی چگونگی تطابق این روایت با حقیقت موجود می پردازیم.



در بیشتر روایات زمان ظهور برابر با روز عاشورا ذکر شده است، و از آنجا که ما زمان ظهور را کمتر از 10 سال میپنداریم، باید در 9 سال آینده به دنبال انطباق نوروز با روز عاشورا باشیم، چون در سال قمری نسبت به سال شمسی هر سال حدود 10 روز جابجایی رخ می دهد، ما باید در بازه زمانی برابر 90 روز در تقویم شمسی به دنبال جشن نوروز باشیم، چون عاشورای سال 1392 برابر با 23 آبان بوده ما باید در بازه زمانی از حدود 25 مرداد تا 23 آبان به دنبال روزی باشیم که بتوان آن را نوروز نامید.



با بررسی تقویم شمسی و جشن های موجود در بازه زمانی فوق با جشنی به نام مهرگان مواجه می شویم که در ایران باستان بسیار اهمیت داشته ولی پس از گذشت زمان طولانی به فراموشی سپرده شده است و به صورت آیینی رسمی در ایران وجهه ای ندارد.



با تحقیق و بررسی راجب جشن مهرگان درمی یابیم که این جشن قدمتی بیشتر از عید نوروز دارد، به طوری که قدمت عید نوروز به سه هزار سال می رسد در حالی که قدمت جشن مهرگان به چهار هزار سال میرسد، و در ایران باستان مبداء سال جدید روز مهرگان بوده است ولی به مرور زمان در اواخر فرمانروایی داریوش بزرگ، این مبداء گاه شماری به اول فروردین ماه تغییر یافت. در مطالب زیر می توانید لینک های مختلفی از دانشنامه ویکی پدیا را در خصوص جشن مهرگان و نوروز و همچنین تغییر این مبداء مطالعه فرمایید:



جشن‌های ایران باستان



جشن مهرگان



سال ایرانیان باستان، به صورتی که آن را در سنگ نوشته‌های داریوش بزرگ در بیستون می‌یابیم، در پاییز آغاز می‌شد و جشن بسیار معروف مهرگان (بگیاد) ایرانیان باستان، در اصل جشن اول سال ایرانیان بوده‌است.[۱۴] در اواخر فرمانروایی داریوش بزرگ، سال اوستایی نو، سال دینی زرتشتی گشت و روز اول سال به اول فروردین، عید نوروز منتقل شد.[۱۵] به همین جهت بسیاری از مراسم ملی مذهبی نوروز و مهرگان همانندی و یکسانی دارند. یکی از بارزترین مراسم نوروز و مهرگان بار عام شاهان بود.



لینک مطلب



نوروز



نوروز برابر با یکم فروردین ماه (روزشمار خورشیدی)، جشن آغاز سال و یکی از کهن‌ترین جشن‌های به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان است و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن می‌گیرند. امروزه زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب می‌شود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است.



بنا به پیشنهاد جمهوری آذربایجان،[۱] مجمع عمومی سازمان ملل در نشست ۴ اسفند ۱۳۸۸ (۲۳ فوریه ۲۰۱۰) ۲۱ ماه مارس را به‌عنوان روز جهانی عید نوروز، با ریشهٔ ایرانی به‌رسمیت شناخت و آن را در تقویم خود جای داد. در متن به تصویب رسیده در مجمع عمومی سازمان ملل، نوروز، جشنی با ریشه ایرانی که قدمتی بیش از ۳ هزار سال دارد و امروزه بیش از ۳۰۰ میلیون نفر آن را جشن می‌گیرند توصیف شده‌است.

لینک مطلب



برگزاری جشن مهرگان در 21 مهر ماه

در متون ایرانی از مهرگان دیگری به نام مهرگان بزرگ در بیست و یکمین روز مهرماه نام برده شده است که احتمالاً تاثیر تقویم خوارزمی باستان بوده است. از آنجا که در تقویم خوارزمی، آغاز سال نو از ششم فروردین‌ماه محاسبه می‌شده است؛ زمان برگزاری همه مراسم سال، پنج روز دیرتر بوده و در نتیجه جشن مهرگان بجای شانزدهم مهر در بیست و یکم مهر (رام روز) برگزار می‌شده است.

لینک مطلب





لطفا ادامه مقاله را در بخش دوم مطالعه بفرمایید




ظهور نوروز جشن مهرگان امام صادق(ع) 21 مهر آرش

در تاریخ : شنبه، 7 دي ماه، 1392
نویسنده: admin
(16414 مشاهده)

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]