غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشکار شود و ايمان حقيقى محبان و شيعيان واقعى امام (عليه السلام) در کوره ولايت امام غايب (عجل الله فرجه) از ناخالصى ها و دو رويى ها و سست مايه ها جدا و پاک شود، و در يک کلام مؤمن از منافق معلوم گردد.


 

منظور از غیبت امام دوازدهم(عج) پنهان شدن آن حضرت در غار و زندگی دور از مردم نیست، بلکه آن حضرت در بین مردم زندگی و رفت و آمد می‌کنند و همانند دیگر افراد جامعه، یک زندگى عادى دارند، حضرت مردم را می‌بینند و آنها را می‌شناسند، مردم نیز حضرت را می‌بینند، اما ایشان را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که ایشان همان حضرت مهدی موعود(عج) هستند، تا وقتی که زمان ظهور فرا برسد و ایشان خود را به عنوان امام و پیشواى شیعیان جهان، به مردم معرّفى خواهند کرد؛ زیرا امر غیبت و ظهور حضرت مهدی به اراده و فرمان الهی است و هر گاه خدای تعالی اراده فرماید واقع خواهد شد.

پيش از پرداختن به اسباب و علل غيبت امام مهدى (عجل الله فرجه)، لازم به ذکر است: از روايات چنين استفاده مى شود که علت و فلسفه واقعى غيبت آن امام بر بشر پوشيده است، و جز خدا و پيشوايان معصوم عليهم السلام کسى نسبت به آن اطلاع کافى و کامل ندارد.

چنانکه عبد الله بن فضل هاشمى روايت کرده که از حضرت صادق علیه السلام شنيدم مى فرمود: (صاحب الامر غيبتى دارد که ناچار از آن است، به طورى که اهل باطل در آن ترديد مى کنند.

عرض کردم: يا بن رسول الله! چرا غيبت مى کند؟ فرمود: به علتى که به ما اجازه نداده اند آشکار سازيم. عرض کردم: چه حکمتى در غيبت اوست؟ فرمود: همان حکمتى که در غيبت سفيران وحجت هاى پيش از او بوده است، حکمت غيبت قائم ظاهر نمى شود مگر بعد از آمدن خود او، چنان که حکمت سوراخ کردن کشتى توسط خضر و کشتن آن بچه و تعمير ديوار، براى حضرت موسى (عليه السلام) ظاهر نگشت، مگر موقعى که خواستند از هم جدا شوند). (1)

اين روايت و روايات ديگر مثل اين، اشاره دارد که علت واقعى غيبت حضرت را نمى توان گفت و هر سبب و علتى که بيان مى گردد، هر چند مى تواند علت باشد، اما علت حقيقى نيست.

اما بعضى از علل غيبت حضرتش را که مى توان با اسناد به روايات ذکر نمود، بدين ترتيب مى باشند:

1- امتحان و آزمايش: غيبت آن حضرت سبب مى شود تا نفاق پنهان عده اى آشکار شود و ايمان حقيقى محبان و شيعيان واقعى امام (عليه السلام) در کوره ولايت امام غايب (عجل الله فرجه) از ناخالصى ها و دو رويى ها و سست مايه ها جدا و پاک شود، و در يک کلام مؤمن از منافق معلوم گردد.

جعفر جعفى گويد: به امام باقر (عليه السلام) عرض کردم: فرج شما کى خواهد رسيد؟ فرمود: (هيهات، هيهات! فرج، نخواهد رسيد تا شما غربال شويد (و سه بار تکرار کرد) و افراد آلوده بروند و افراد پاک و مخلص باقى بمانند).(2)

و نيز موسى بن جعفر (عليهما السلام) فرمود: (هنگامى که پنجمين فرزند امام هفتم غايب شد، مواظب دين خويش باشيد، تا مبادا کسى شما را از دين خارج کند! اى پسرک من! براى صاحب الامر به ناچار غيبت خواهد بود، به طورى که عده اى از مؤمنين از عقيده خود بر مى گردند، همانا خدا به وسيله غيبت، بندگانش را (امتحان) مى نمايد). (3)

2- بيعت نکردن با ستمکاران: در روايات متعددى، يکى از علل غيبت امام (عليه السلام) عدم بيعت با کسى بيان شده است. حسن بن فضال مى گويد: على بن موسى الرضا (عليه السلام) فرمود: گويا شيعيانم را مى بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام عسکرى) در جستجوى امام خود همه جا را مى گردند اما او را نمى يابند. عرض کردم: به چه دليل؟ فرمود: زيرا امامشان غايب مى شود، عرض کردم: چرا غايب مى شود؟ فرمود: براى اينکه وقتى با شمشير قيام نمود بيعت کسى در گردنش نباشد. (4)

3- ترس از گزند دشمنان: گفته شد که با تولد مهدى موعود (عجل الله فرجه) همه ستمگران و ظالمان به وحشت افتادند، و از آنجا که مرگ و انقراض حکومت ظالمانه و اعمال غير انسانى خود را دردست پرتوان امام (عليه السلام) مى دانستند و مى دانند، لذا جان امام مهدى (عجل الله فرجه) تهديد مى شود، لذا در روايات يکى ديگر از غلل غيبت، حفظ جان حضرتش از تعرض و گزند دشمنان ذکر شده است؛ چنانکه زراره بن اعين از امام صادق (عليه السلام) روايت کند که فرمود: اى زراره! قائم ما ناچار از اين است که غيبت کند. عرض کردم: براى چه؟ فرمود: از جان خود بيم و ترس دارد. پس حضرت با دست به شکم خود اشاره کرد. (5)

البته بديهى است که اين تماس با عدم اراده خداوند به ظهور آن حضرت توأم است، و گرنه او نيز مانند پدران بزرگوارش از کشته شدن در راه خدا ترسى ندارند.

شيخ طوسى (رحمة الله عليه) مى نويسد: هيچ علتى مانع از ظهور آن حضرت نيست، جز اينکه مى ترسد کشته شود. زيرا اگر جز اين بود، جايز نبود که پنهان شود، بلکه ظاهر مى گشت و هر گونه ناراحتى و آزارى را متحمل مى شد. زيرا مقام رفيع امامان و همچنين انبياى عظام و بزرگوارى آن ها، به واسطه ناملايماتى بود که در راه دين خدا متحمل مى شدند. (6)

 


پي نوشت ها :

(1) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 482.

(2) بحار الانوار، علامه مجلسى، ج 51، ص 113.

(3) همان مأخذ.

(4) همان ماخذ، ص 152.

(5) کمال الدين وتمام النعمه، شيخ صدوق، ص 342.

(6) مهدى موعود، ترجمه ونگارش على دوانى، ص 852.


علت غیبت امام زمان چیست؟ آخرالزمان

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 شمشیر امام مهدی(عج) بر گردن اشرافیّت ...  [ چهارشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1394 ] 591 مشاهده
 تأثیر و مدخلیت دعا در تعجیل فرج و ظهور  [ چهارشنبه، 27 آذر ماه، 1392 ] 612 مشاهده
 هدایت عالم به سمت ظهور  [ دوشنبه، 5 بهمن ماه، 1394 ] 1910 مشاهده
 اتّفاق مذاهب در موضوع موعود  [ يكشنبه، 24 شهريور ماه، 1392 ] 1138 مشاهده
 معرفت امام علیه السلام ، معرفت خدا  [ جمعه، 18 ارديبهشت ماه، 1394 ] 512 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت


اشتراک گذاري مطلب