روایت از امام صادق(صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: سرآمد اموری که موجب می‏شود انسان از فرمان الهی سرپیچی کند و نسبت به خداوند ‌گناه و عصیان کند، شش مورد است. یعنی این شش مورد سرآمد هستند؛ نه این که موارد دیگر موجبِ گناه نمی‌شود. اینها غالباً‌ سرآمد هستند. گناهانی که از انسان سر می‏زند، ‌منشأش غالباً یکی از اینها است.


 

رُوِیَ عَنِ الصادِقِ (عَلَیهِ السلَامُ) قَالَ: إِن أَولَ مَا عُصِیَ اللهُ بِهِ سِتحُب الدنیَا وَ حُب الرئَاسَةِ وَ حُب الطعَامِ وَ حُب النسَاءِ وَ حُب النومِ وَ حُب الراحَةِ.[1]

روایت از امام صادق(صلوات الله علیه) منقول است که حضرت فرمودند: سرآمد اموری که موجب می‏شود انسان از فرمان الهی سرپیچی کند و نسبت به خداوند ‌گناه و عصیان کند، شش مورد است. یعنی این شش مورد سرآمد هستند؛ نه این که موارد دیگر موجبِ گناه نمی‌شود. اینها غالباً‌ سرآمد هستند. گناهانی که از انسان سر می‏زند، ‌منشأش غالباً یکی از اینها است.

اول: حب الدنیا؛
پول دوستی. این موجب می‏شود که نه حرام سرش بشود نه حلال. لذا موجب عصیان می شود. دو نوع گناه داریم که یکی از آنها ترک واجب است؛ خودِ ترک واجب هم گناه است. پول دوستی منشأ گناه می‏شود.

دوم: حب' الرئاسة؛
جاه طلبی، ‌ریاست طلبی. این هم منشأ گناهان و معاصی دیگر می‏شود.

سوم:حب' الطعام؛
«ابن البطن»، یعنی کسانی که به اسارت شکم می‏روند. این هم منشأ گناهان بعدی می‏شود.

چهارم: حب' النساء؛
منظور «ابن الفرج» است. مراد از حب' النساء شهوت جنسی است.

از آن طرف، حب' الطعام‌ به تعبیر ما شهوت بطنی و شکم پرستی است، از این طرف هم شهوت جنسی را مطرح می‏فرماید که از این دو  تعبیر می‏شود به «ابن البطن و الفرج». اینها اسیرند و به اسارت شکم و شهوت جنسی‏شان درآمده‌اند. این منشأ می‏شود برای گناه.

پنجم: حب النوم؛‌
یعنی کسانی که خیلی مقیدند به خوابیدن. اینها هم به معصیت می‏افتند. یک سنخ معاصی هست که ‌منشأش حب نوم و خواب است. صبح نماز صبحش قضا می‏شود، برای چه؟ چون می‌خواهد بخوابد.

ششم: حب الراحة؛
یعنی راحت طلبی. این هم منشأ یک سنخ از معاصی است.

یک رشته هست که همه این شش مورد را به هم پیوسته می‏کند و آن «حُب» است. «حب الدنیا»،‌ «حب الرئاسة»‌،‌ «حب الطعام»،‌ «حب النساء»، ‌»حب النوم»،‌ «حب الراحة». همه اینها مثل دانه‏های تسبیحی در یک نخ هستند و آن نخ تسبیح، همین «حب دنیا و امور مادی» است. لذا همه اینها مربوط به هم هستند. تعلق به این عالم ماده است که انسان را به گناه می‏کشاند. این اگر نباشد، هیچ وقت گناه سر نمی‏زند و ‌واجب هم ترک نمی‏شود.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بحارالانوار، ج70 ، ص 60


چرا گناه می کنیم آخرالزمان

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 قیام امام مهدی (ع) مایه امید مستضعفان  [ يكشنبه، 13 بهمن ماه، 1392 ] 657 مشاهده
 متهم ردیف اول ترویج بی‌حجابی کیست؟  [ جمعه، 16 اسفند ماه، 1392 ] 828 مشاهده
 زمينه‏ سازى ظهور حضرت ولى عصر(عج) / بخش اول  [ يكشنبه، 17 خرداد ماه، 1394 ] 351 مشاهده
 عوامل خوشنودی امام زمان  [ يكشنبه، 21 ارديبهشت ماه، 1393 ] 599 مشاهده
 مهدویت در اندیشه شهید مطهری  [ دوشنبه، 19 خرداد ماه، 1393 ] 626 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت


اشتراک گذاري مطلب