و دیدی كه صاحب مال محترم‏تر از مؤمن است و ربا علنی معامله می‏شود و كسی سرزنش نمی‏كند و دیدی كه زنان به سبب دادن زنا ستایش می‏شوند و زن شوهرش را در عمل لواط با مردی دیگر كمك و همكاری می‏كند و دیدی كه در نظر اكثریّت مردم بهترین خانواده‏ها آن خانواده‏ای است كه زنان را بر كار فسق كمك می‏كنند و دیدی كه ...


انحطاط آخرالزّمانی
در منابع روایی معتبر مانند «کافی» و منابع تفسیری متقن، مانند «المیزان»، روایتی مفصّل از امام ششم(ع) نقل شده که به خوبی، جامع تحوّلات و انحطاطات مردم عصر آخرالزّمان در آستانه ظهور است:
محمّدبن ابی‌حمزه از حمران روایت كرده است كه: امام صادق(ع) (در مجلسی كه صحبت از قدرت و شوكت غیرشیعیان و فقر و بدحالی شیعیان می‏شد) فرمودند: «... آیا نمی‏دانی كه هر كس منتظر امر ما باشد و بر اذیّت‏ها و ترس‏ها كه امروز می‏بیند، صبر كند، فردا در زمره ما خواهد بود؟ پس هر زمان دیدی حقّ مرده و اهلش از بین رفته است و جور و ستم همه جا را فراگرفته و «قرآن»، كهنه شده و چیزهایی در آن پدید آمده كه در آن نیست و دیدی كه قرآن طبق هوا و هوس‌ها توجیه و تفسیر می‏شود و دیدی كه دین وارونه شده، آن چنان كه كاسه وارونه می‏شود و دیدی كه اهل باطل بر اهل حق، آقایی و سروری می‏كنند و دیدی كه شر ظاهر گشته و از آن نهی نمی‏شود، بلكه از اهل شر دفاع می‏شود و دیدی كه فسق، علنی شده و مردان به مردان و زنان به زنان اكتفا می‏كنند و دیدی كه مؤمن سكوت كرده، چون گفتارش پذیرفته نمی‏شود و دیدی كه فاسق دروغ می‏گوید و پذیرفته می‏شود و كسی دروغ و افترای او را رد نمی‏كند و دیدی كه صغیران، بزرگان را تحقیر می‏كنند و دیدی كه قطع رحم، همگانی شده و دیدی كه وقتی كسی را به فسق می‏ستایند به خود او می‏خندد و سخن گوینده را رد نمی‏كند و دیدی كه به پسر همان را می‏دهند كه به زن می‏دهند و دیدی كه زنان با زنان ازدواج می‏كنند و دیدی كه مدح و ثنا بسیار شده و دیدی كه مرد مال خود را در غیر راه اطاعت خدا انفاق می‏كند و كسی نیست كه او را نهی كند و دست او را بگیرد و دیدی كه مردم وقتی مؤمن را می‏بینند كه در حال اجتهاد و تلاش است، پناه به خدا می‏برند از اینكه مثل او باشند و دیدی كه همسایه، همسایه‏اش را می‏آزارد و كسی نیست جلویش را بگیرد و دیدی كه كافر وقتی وضع رقّت‌بار مؤمن را می‏بیند، از وضع خود خوشحالی می‏كند و چون فساد را در پهنای زمین، گسترده می‏بیند مسرور می‏شود و دیدی كه شراب‌های گوناگون علناً نوشیده می‏شود و مردمی بر سفره شراب جمع هستند كه از خدای عزّوجلّ هیچ پروایی ندارند و دیدی كه امر به معروف زایل شده و دیدی كه فاسق در اعمالی كه خدا دوست ندارد نیرومند و مورد حمایت و مدح قرار می‏گیرد و دیدی كه دارندگان آیات، مورد تحقیر واقع می‏شوند و هر كسی هم آنان را دوست بدارد، تحقیر می‏شود و دیدی كه راه خیر بسته شده و راه شر باز و پر رهرو است و دیدی كه خانه كعبه معطّل مانده و مردم از رفتن به زیارت آن نهی می‏شوند و به ترك آن تشویق و مأمور می‏گردند و دیدی كه هر كس به دیگری می‌گوید، آنچه را كه خود نكرده و دیدی كه مردان خود را برای مردان چاق می‏كنند و زنان برای زنان و دیدی كه مرد از راه ماتحت خود روزی به دست می‏آورد و زن از راه فرجش و دیدی كه زنان برای خود مجالس ترتیب می‏دهند آن چنان كه مردان تشكیل می‏دهند و دیدی كه در دودمان بنی‌عبّاس عمل لواط و زن شدن مردان شایع و علنی گشته و به همین منظور خود را خضاب می‏كنند و شانه می‏زنند، آن‌چنان‌كه زنان برای شوهر خود شانه می‏زنند و مردان مال‌ها به خاطر فروج خود خرج می‏كنند و چند نفر بر سر یك مرد تنازع می‏كنند و بر سر او، این علیه دیگری و آن علیه این غیرت به خرج می‏دهد.
و دیدی كه صاحب مال محترم‏تر از مؤمن است و ربا علنی معامله می‏شود و كسی سرزنش نمی‏كند و دیدی كه زنان به سبب دادن زنا ستایش می‏شوند و زن، شوهرش را در عمل لواط با مردی دیگر كمك و همكاری می‏كند و دیدی كه در نظر اكثریّت مردم بهترین خانواده‏ها آن خانواده‏ای است كه زنان را بر كار فسق كمك می‏كنند و دیدی كه مؤمن همواره در اندوه و تحقیر شده و خوار است و دیدی كه بدعت‏ها و زنا علنی شده و مردم را دیدی كه با شاهدی كه به دروغ شهادت می‏دهد به یكدیگر تجاوز می‏كنند و دیدی كه حرام حلال و حلال تحریم شده است و دیدی كه هر كس دین را با رأی و نظر خود برای خود توجیه می‏كند و كتاب خدا و احكامش تعطیل شده است و دیدی كه در ارتكاب گناه از تاریكی شب استفاده نمی‏شود؛ بلكه در روز روشن گناه می‏كنند و دیدی كه مؤمن جز با قلبش نمی‏تواند منكر را انكار كند و دیدی كه مال بسیار هنگفت در راه خشم الهی خرج می‏شود و دیدی كه والیان ولایت و سرپرستی مردم را قباله كسی بدانند كه قدرتش بیشتر است و دیدی كه محرم به محرم خود اكتفا كند و با او ازدواج نماید و دیدی كه مردم به صرف تهمت و بر اساس ظن كشته می‏شوند و دیدی كه مردم بر سر عشق ورزیدن به یك پسر با یكدیگر به ملاك غیرت می‏ستیزند و حتّی بر سر این عشق جان و مال فدا می‏كنند.
و دیدی كه مردم كسی را كه شهوت خود را با رفتن نزد زنان خاموش می‏كند، سرزنش می‏نمایند و دیدی كه مرد با زنا دادن همسرش پول در می‏آورد و زندگی می‏كند با علم به اینكه او زنا می‏دهد و حتّی بر این كار او نظارت دارد و دیدی كه زن، قاهر و مسلّط بر شوهرش می‏شود و بر خلاف میل او كارها می‏كند و علیه او پول‌ها خرج می‏كند و دیدی كه مرد، همسر و دختر ـ كنیز ـ خود را كرایه می‏دهد و به طعام و نوشیدنی پست راضی می‏شود و اگر دیدی كه سوگند به دروغ به خدای عزّوجلّ بسیار و شایع شده و دیدی كه قمار، علنی و آشكار گشته و دیدی كه شراب به طور علنی فروخته می‏شود و كسی از آن منع نمی‏كند و دیدی كه زنان مسلمان ناموس خود را به اهل كفر می‏دهند و دیدی كه لهو و لعب و رقص و آوازه‏خوانی علنی شده، مسلمانان از آن عبور می‏كنند و احدی، احدی را منع نمی‏كند و احدی جرئت بر منع آن ندارد و دیدی كه افراد شریف و آبرومند به وسیله كسانی كه از قدرت آنان می‏ترسند توهین شده و خوار می‏شوند و دیدی كه نزدیك‏ترین افراد به درگاه والیان آن كسی است كه با بدگویی به ما اهل بیت، آن والیان را مدح می‏گویند و دیدی كه شنیدن صوت قرآن بر مردم سنگینی می‏كند و در مقابل، شنیدن آوازهای باطل برایشان آسان و خفیف است و دیدی كه همسایه را از ترس زبانش احترام می‏كنند و دیدی كه راستگوترین مردم دروغ‌سازانند و دیدی كه شر علنی و بازار سخن‌چینی رایج شده و دیدی كه بغی و ستم آشكار گشته و دیدی كه غیبت كردن نوعی ملاحت و خوش‌اخلاقی تلقّی می‏شود و مردم یكدیگر را به سبب آن بشارت می‏دهند و دیدی كه حج و جهاد جنبه غیرخدایی به خود می‏گیرد و دیدی كه سلطان برای كافر، مؤمن را توهین نموده و خوار می‏سازد و دیدی كه خرابی بر عمران مسلّط شده و دیدی كه زندگی یك فروشنده از راه خیانت در كیل و وزن اداره می‏شود و دیدی كه خونریزی یك امر آسان و پیش پا افتاده تلقّی می‏شود و دیدی كه اگر كسی به طلب ریاست برمی‏خیزد غرضش تنها دنیا است و خود را مردی بد زبان معرفی می‏كند تا كسی جرئت اعتراض كردن نداشته باشد و نیز امور به او نسبت داده می‏شود و دیدی كه به نماز بی‌اعتنایی می‏شود و دیدی كه ثروتمند مال بسیاری نزدش جمع شده و از روزی كه مشغول جمع آوری آن شده، زكاتش را نداده و دیدی كه میّت را از قبرش بیرون می‏كشند و آزارش داده، كفن‏هایش را می‏فروشند و دیدی كه هرج و مرج بسیار شده و دیدی كه افراد در صبح و عصر مست هستند و هیچ اهتمامی به وضع مردم ندارند و دیدی كه با چهارپایان جماع می‏كنند و دیدی كه چهارپایان به جان یكدیگر می‏افتند و یكدیگر را پاره می‏كنند دیدی كه مرد برای نماز خانه‏اش می‏رود و برمی‏گردد؛ در حالی كه جامه‏هایش را ربوده‏اند و دیدی كه دل‌های مردم دچار قساوت و چشم‌هاشان خشك شده و ذكر خدا بر آنان سنگین می‏آید و حرام‌خواری علنی گشته و بر سر آن، از یكدیگر پیشی می‏گیرند و دیدی كه نمازگزار اگر به نمازخانه می‏رود، برای آن است كه خود را به مردم نشان دهد و مردم او را ببینند كه نماز می‏خواند و اگر دیدی كه فقیه برای غیر هدف دین، تفقّه می‏كند، (یعنی به این منظور فقه می‏خواند كه دنیا و ریاست به دست آورد) و دیدی كه مردم به سوی آن كسی می‏شتابند كه غالب باشد و خلاصه هر یك از دو طرف نزاع غلبه كند مردم با او باشند، چه غلبه‏اش حق باشد چه باطل و دیدی كه طالب حلال، مورد مذمّت و سرزنش و طالب حرام مورد مدح و احترام قرار گیرد و دیدی كه در دو حرم كعبه و «مدینه» كارهایی صورت می‏گیرد كه خدا دوست نمی‏دارد و هیچ‌كس جلوگیر آنان نیست و حتّی بین آنان و آن عمل زشت، كسی حائل نمی‏شود و دیدی كه در دو حرم شریف، ساز و آواز علنی اجرا می‏شود و دیدی كه افرادی سخن از حق می‏گویند و امر به معروف و نهی از منكر می‏كنند، ولی از پای خطابه‏اش كسی برمی‏خیزد در حالی‌كه خود را خیرخواه و دلسوز او می‏داند و از در خیرخواهی و نصیحت می‏گوید: خدا از تو نخواسته كه این حرف‏ها را بزنی و دیدی كه مردم در اقتدای به اهل شر با یكدیگر هم‌چشمی می‏كنند و دیدی كه راه‌های خیر از رهرو خالی است و احدی به آن راه نمی‏رود و دیدی كه جنازه را به اهتزاز در می‏آورند و كسی از این عمل ناراحت نمی‏شود و دیدی كه هر سالی كه می‏گذرد، بدعت‏های بیشتری از سال قبل باب شده و شرّ بیشتری پیدا می‏شود و دیدی كه خلق و جمعیّت‏ها جز اغنیا را پیروی نمی‏كنند و دیدی كه حاجت محتاج را در برابر مسخره كردن او و خندیدن به او بر آورده می‏كنند و ترحّمشان برای غیر رضای خدا است و دیدی كه آیات آسمانی الهی رخ می‏دهد؛ ولی كسی از آن نمی‏ترسد و دیدی كه مردم با یكدیگر جفت‏گیری می‏كنند، آن‌طور كه چهارپایان می‏كنند و كسی این عمل را زشت ندانسته و اگر زشت بداند از ترس مردم نهی نمی‏كند و دیدی كه افراد، اموال بسیار در غیر راه خدا می‏كنند؛ ولی در راه خدا از انفاق مالی اندك، مضایقه می‏كنند و اگر دیدی كه رنجاندن و عقوق پدر و مادر علنی و خوار شمردن آنان شایع شده و در نظر فرزندان، بدترین مردم تلقی می‏شوند، حتّی فرزند خوشحال می‏شود از اینكه بر پدر و مادرش تهمت زده شود و دیدی كه زنان بر حكومت و سلطنت چیره شده‏اند و بر هر امری كه هوا و هوس آنان را تأمین كند، مسلّط گشته‏اند و دیدی كه فرزندان به پدر و مادر خود افترا می‏بندند و پدر و مادر خود را نفرین می‏كنند و از شنیدن خبر مرگشان خوشحال می‏شوند و اگر دیدی كه وضع به اینجا كشیده شده است كه اگر شخصی روزی بر او بگذرد كه در آن روز مرتكب گناه بزرگی نشود، فسق و فجوری انجام ندهد، كم‏فروشی و خیانتی ننماید، به حرامی دست نیافته یا شراب مسكری ننوشد، در غم و اندوه فرو می‏رود و می‏پندارد كه آن روز او به بطالت گذشته و یك روز از عمرش ضایع شده است و دیدی كه سلطان، خوردنی‏ها را احتكار می‏كند و دیدی كه اموال ذوی القربای رسول خدا(ص) به ناحق تقسیم می‏شود و با آن اموال، قمار می‏كنند و شراب می‏نوشند و دیدی كه با شراب، خود را معالجه می‏كنند و برای مریض تعریف و توصیف می‏كنند كه فلان شراب برای تو بسیار نافع است و از شراب شفا می‏طلبند و اگر دیدی كه مردم در ترك امر به معروف و نهی از منكر و ترك اعتقاد به وجوب آن، با هم برابرند و دیدی كه باد به بیرق منافقان و اهل نفاق می‏وزد؛ ولی بیرق اهل حق حركتی ندارد و دیدی كه مؤذّن‏ها و نمازخوان‏ها در برابر مزد، اذان می‏گویند و نماز می‏خوانند.
و دیدی كه مسجدها پر است از مردمی كه از خدا نمی‏ترسند و در آنجا جمع شده‏اند برای غیبت و خوردن گوشت اهل حق و در آن از خوبی‌های شراب مسكر سخن می‏گویند و دیدی كه پیش‌نمازی مست بر مردم نماز می‏خواند؛ در حالی كه نمی‏فهمد چه می‏خواند و كسی هم او را ملامت نمی‏كند؛ بلكه اگر مست شود مردم از ترس، احترامش می‏كنند و او را وا گذاشته، تعقیبش نمی‏كنند و بلكه معذورش می‏شمارند و اگر دیدی فردی را دارند به صلاح و خوبی مدح و ثنا می‏كنند كه اموال ایتام را می‏خورد و دیدی كه قاضیان به خلاف آنچه خدا دستور داده است، قضاوت می‏كنند و دیدی كه والیان به انگیزه طمع، افراد خائن را امین خود می‏سازند و دیدی كه والیان میراث را به جای اینكه آن را طبق فرمان خدا در بین ورثه تقسیم كنند، تنها به وارثی می‏دهند كه اهل فسق و جرئت بر خدای تعالی باشد (رشوه و حق و حساب، خود را از او می‏گیرند) و او را آزاد می‏گذارند تا با حقّ سایر ورثه، هر كاری كه خواست، بكند و دیدی كه در منبرها، مردم را به تقوا امر می‏كنند؛ ولی خود گویندگان به آنچه می‏گویند، عمل نمی‏كنند و دیدی كه نماز در اوقاتش خوانده نمی‏شود و به اوّل وقت خواندن اهمّیتی نمی‏دهند و دیدی كه صدقه‏ها به سفارش و شفاعت داده می‏شود و در آن رضای خدا مقصود نیست و بلكه به این جهت داده می‏شود كه مردم از او طلب می‏كنند و اگر دیدی كه مردم در شكم و شهوت آزادند، باكی ندارند از اینكه چه می‏خورند و چه نكاح می‏كنند و دیدی كه دنیا به مردم روی آورده و دیدی كه شعائر دین، كهنه و بر افتاده است، در چنین روزگاری بر حذر باش! و برای درخواست نجات از خدا، به خدا متوسّل شو و بدان كه مردم در چنین روزگاری غرق در سخط الهی هستند و اگر خدای تعالی مهلتشان داده، از این كار منظوری دارد و تو منتظر تحقّق آن منظور باش و كوشش كن تا خدای عزّوجلّ تو را در وضعی ببیند كه خلاف وضع مردم باشد تا اگر عذاب بر آنان نازل شود تو زودتر به رحمت خدای تعالی برسی و اگر عذابشان تأخیر بیفتد آنها مبتلا شوند و تو از آنچه آنها در آن هستند، بیرون شده باشی؛ یعنی تو مثل آنان بر خدای عزّوجلّ جرئت نكرده باشی و بدان! كه خدای تعالی اجر نیكوكاران را ضایع نمی‏سازد و رحمت خدا به نیكوكاران، نزدیك است.1


پی نوشت‌ها:
1.‌ «الکافی»، کلینی، ج 8، ص 36 -42 ؛مجلسی، بحارالانوار، ج‏52، ص 256؛ «وسائل الشیعه»، حر عاملی، ج‏16، ص 276؛ «المیزان»، طباطبایی، ج‏5، ص 397.


علائم آخرالزمان ظهور آخرالزمان

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 حـــکمت بـــیان نـــشانه‌هـــا  [ جمعه، 13 تير ماه، 1393 ] 746 مشاهده
 شرایط ظهور یا علائم ظهور، کدامیک؟  [ شنبه، 13 ارديبهشت ماه، 1393 ] 761 مشاهده
 تأثیر و مدخلیت دعا در تعجیل فرج و ظهور  [ دوشنبه، 12 خرداد ماه، 1393 ] 697 مشاهده
 قیام مردم یمن و مقدمات ظهور( بخش دوم )  [ سه شنبه، 22 ارديبهشت ماه، 1394 ] 756 مشاهده
 یمانی درفش هدایت ( بخش چهارم )  [ جمعه، 14 شهريور ماه، 1393 ] 814 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت


اشتراک گذاري مطلب