ماجرای تشرف ملا احمد مقدس اردبیلی محضر امام عصر(عج)/ صوت: سخنرانی حجت الاسلام عالی پیرامون "اضطرار شرط ظهور"/ بررسی موانع زمینه ساز ظهور امام زمان(عج) در بیانات رهبر معظم انقلاب


گروه معارف- رجانیوز:به نام خدای مهربان؛ یا مهدی! از وقتی به عشقت اقتدا نمودم، آینده‌ام را در سرسپردگی به تو مولای خوبم ساخته‌ام. اینکه سربازی باشم از خیل عظیمی که در زمان ظهورت یاریگرت خواهند بود. اینکه خدمتکارت باشم چه در زمان حیاتم و چه زمانی که مُردم و بار دیگر برای افتخار همراهیت به دنیا بازگشتم(1)...

اما راه سخت است، اعمالم کم، شیاطین آماده باش به زانو درآوردنم و نفسم که تا مرا به نیستی نکشاند‌‌ رهایم نخواهد کرد.

دلم از خودم خون است... از خواهش‌هایی که آفت رفاقتم با تو شده.(۲)

آقا! حالم از دوریتان خراب است... که چرا باید منی که روز و شبم با مولایم بود این قدر از ایشان دور باشم که سختم باشد خواندن هر سحر یاسین(۳) و آل یس(۴) و عهد...

مهربان! آداب نوکری نمی‌دانم اما به خدایی که شاهد پریشانیم هست، قسم کلافه‌ام از اعمالی که مرا از نور خدایم دور کرده(۵)...

اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی...(6)

با همهٔ افسردگیم از دوریت، بارقه‌ای از یادت آرامم می‌کند. اینکه تو یار همراه و پدر مهربانم(۷)هستی و کدام پدر است که دستگیر فرزندش نباشد؟!

کدام پدر به مهربانی شما در دنیا وجود دارد که صبح و شب برای ما، شیعیان از خدا عافیت دین و ایمان طلب نکند.(۸)

مهربانم! شیاطین هستند... نفسم هست... اما می‌دانم و ایمان دارم «همانی» که مرا با تو و یادت آشنا کرد بار دیگر حلقه‌های قطع شده‌ی زنجیر ارادتم را به تو «مولای خوبم» پیوند خواهد داد.

آقای دنیا و آخرتم! من که گناهانم مانع استجابت دعایم هستند. تو که از ما به ما دلسوزتری برایم دعا کن با خوب بودنم یاریت کنم.(۹) 

***

‏حدیثی از امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) دربارهٔ امام مهدی (عج)

«انتظروا الفرج و لا تیأسوا من روح اللّه، فإنّ أحبّ الأعمال إلى اللّه عزّ و جلّ إنتظار الفرج»(۱۰)

انتظار فرج و گشایش از جانب خدا داشته باشید و از رحمت او ناامید نباشید که محبوب‌ترین اعمال نزد خداى (عزّ و جلّ) انتظار فرج و گشایش است.

***

طرح گرافیکی

... و قرارت دادیم تا دعوت کننده به اذن خدا  و چراغی نوربخش باشی

 برای دریافت پوستر در ابعاد بزرگ روی تصویر کلیک کنید

***

ویژگی‌های امام مهدی(عج)

امید

در دعای آل‌یس می‌خوانیم «السلام علیک أیّها المقدّم المأمول»

سلام بر یگانه پیشواى آرزو شده؛ پیشوایى که کانون همه‌ی امیدهای بشریت است.

«چند خصوصیت در عقیده مهدویّت هست که این خصوصیات براى هر ملتى، به منزله خون در کالبد و در حکم روح در جسم است. یکى، امید است.»(۱۱)

«اصلِ امید به یک آینده‌ى روشن براى بشریت و ظهور یک موعود، یک منجى، یک دست عدالت‌گستر در سرتاسر جهان، تقریباً مورد اتفاق همه‌ى ادیانى است که در عالم سراغ داریم. غیر از حالا دین اسلام و مسیحیت و یهودیت، حتّى ادیان هند، بودائى و ادیانى که نامى از آن‌ها هم در ذهن اکثر مردم دنیا نیست، در تعلیمات خود یک چنین آینده‌اى را بشارت داده‌اند. این در واقع امید بخشیدن به همه‌ى انسان‌ها در طول تاریخ است و پاسخگوئى به نیاز انسان‌ها به این امید، که حقیقتى هم با آن بیان شده است... دارد و آن حقیقت این است که این ستیزه‌ى میان حق و باطل، یک روز به سود حق و به زیان باطل پایان خواهد گرفت و از آن روز به بعد دنیاى حقیقى بشر، زندگى مطلوب انسان، آغاز خواهد شد.»(۱۲)

«امید انسان را در نیل به نجات، رهایى، نیرومندى و توانگرى قادر خواهد ساخت. چنین انتظارى،‌‌ همان «انتظار پویا» و بر‌ترین نوع انتظاراست.»(۱۳)

«انتظار، امید مى‌آورد و امید به آیندۀ روشن، سبب حرکت و نشاط و پویایى مى‌گردد. امید به تحقّق ارزش‌ها سبب تقویت روحیۀ صالحان مى‌گردد و بسیج عمومى به سوى رفع ظلم و فساد را اعلام مى‌دارد. امید به موعود جهانى و انقلاب ارزشى او، هرگونه سستى، افسردگى، سکوت و سکون را از افراد برمى‌دارد و اقدام و عمل و تحرّک را به جاى آن مى‌نشاند.

گفتنى است به رغم این انگارۀ روشن، دو نوع برداشت متفاوت و جدا از هم از «انتظار» صورت گرفته است:

 ١ . انتظارى که سازنده، نگه‌دارنده، تعهّدآور، نیروآفرین و تحرّک‌بخش است؛ به گونه‌اى که مى‌تواند نوعى عبادت و حق‌پرستى شمرده شود.

 ٢ . انتظارى که سستى، بى‌تفاوتى و تحمل اسارت و سلطه از نشانه‌هاى بى‌نشان آن است.

یک. انتظار منفى و ویرانگر

در این نگرش، انتظار، عامل رکود و عقب‌ماندگى است و منتظران از هر تلاش و کوشش اصلاحى دست مى‌شویند و در برابر زور و فشار و ظلم و فساد راه خاموشى و سکوت در پیش مى‌گیرند. حتّى به این باور مى‌رسند که مى‌بایست به گسترش جور و فساد کمک کنند و یا نسبت به آن بى‌تفاوت باشند تا گیتى پر از ستم و تباهى گردد و ظهور مهدى موعود نزدیک شود. چنین اندیشه‌اى باعث انزوا و دورى از عرصۀ سیاست مى‌شد و گاهى ابزار دست حکومت‌هاى جور براى انحراف اذهان و سوء استفاده از افکار مهدى‌باورى بوده است!

به نظر شهید مطهرى؛ انتظار ویرانگر، برداشت قشرى از مهدویت و قیام مهدى موعود است؛ به‌طورى‌که برخى گمان مى‌کند قیام حضرت مهدى (عج)، صرفا ماهیّت انفجارى دارد و تنها به دنبال گسترش و رواج ظلم، تبعیض و تباهى‌ها شکل مى‌گیرد .(۱۴) این دیدگاه جایگاه خاصى در شیعه نداشته و با پیروزى انقلاب اسلامى ایران و رهبرى و روشنگرى‌هاى امام خمینى، رو به افول و خاموشى نهاده است.

دو. انتظار مثبت و سازنده

بر این اساس، انتظار همه‌ گاه جنبش‌آفرین، سرچشمۀ قیام و مقاومت و ایثار و حرکت مى‌باشد و حالت فرسایشى و سست‌کنندگى ندارد؛ زیرا منتظر مى‌تواند با تلاش و زمینه‌سازى خود، فرج و گشایش را نزدیک کند و امکانات و بسترهاى فرهنگى، نظامى، سیاسى و اجتماعى آن را فراهم سازد. نقطۀ شكوفايى و اوج اين تفكّر (انتظار مثبت)، در عصر پيروزى انقلاب اسلامى ايران نمودار گشت؛ و دوران تاريك و پر از ظلم و فساد رژيم پهلوى را از صفحه تاريخ محو كرد. آگاهى فزون‌تر علما و عموم شيعيان، زمينه را براى ظهور و بروز آثار و پيام‌هاى اصلى انتظار فراهم ساخت و آن عبارت بود از: عدم پذيرش نظام فاسد حكومتى، عدم تحمل ظلم و ستم فراوان و دين‌ستيزى آشكار و تشكيل حكومت دينى در راستاى تعميق‌بخشى به انديشۀ مهدويت. 

 

پس «انتظار ظهور مهدى موعود» منشأ خمودگى و ركود جوامع اسلامى نيست و عدم تحقّق آن تا امروز، موجب دلسردى و يأس نمى‌شود؛ زيرا در روايات متعددى بيان شده است كه دوران غيبت، دوره امتحان و آزمايش مردم است. 

بايد تلاش كرد تا با تقويت باورها و اعتقادات در مقابل سختى‌هاى زمان غيبت، مقاومت كرد و در عين‌حال، خود را براى ظهور و شركت در قيام امام مهدى (عج) آماده ساخت. 

البته آثار انتظار منحصر در بعد «سياسى» نيست؛ بلكه انتظار و مهدى‌باورى، زوايا و ابعاد مختلفى دارد. از جمله: 

1. بعد توحيد؛ انتظار در ماهيت خود، انسان منتظر را متوجّه خداى جهان مى‌كند. توجّه به خدا و طلب فرج از درگاه او، از مهم‌ترين اصول «مهدى‌باورى» است. 

2 . بعد نبوت؛ منتظران چشم به راه كسى هستند كه در او، صفات و آثار پيامبر گرد آمده است. هركس دوست دارد، آدم، نوح، ابراهيم، موسى، عيسى و محمد را ببيند، مى‌تواند چهره آنان را در مهدى(عج) ببيند. او مى‌آيد تا آرمان پيامبران را تحقّق بخشد و دين خدايى را بگستراند و نداى توحيد را به همه عالم برساند. 

 3 . بعد قرآنى؛ مهدى(عج)، زنده‌کنندۀ همۀ احکام قرآن است. انسان منتظر همواره این آرمان را در دل زنده مى‌دارد که روزى با ظهور آن حضرت، قرآن و آموزه‌هاى آن در سراسر جهان حاکمیت یابد و برنامه‌ی زندگى گردد.

 4 . بعد امامت؛ مهدى، وصى صدّیقین و خاتم ائمۀ طاهرین است. امامان پیشین یکایک او را یاد کرده‌اند. او فرزند و یادگار و ادامه‌دهندۀ راه آنان است.

مهدى، مظهر قائم امامت است و انتظار ظهور او، بزرگ‌ترین تأکید بر اصل امامت و رهبرى است.

5 . بعد عدل؛ انتظار مهدى، انتظار ظهور عدل است. او جهان آکنده از بیداد را، از داد پر مى‌سازد و عدل خدایى را در همه‌جا و همه‌سو سرایت مى‌دهد.

 6 . بعد معاد؛ در امر انتظار، اصل اعتقادى بسیار مهم «معاد» و بازگشت مسئولانه به نزد خداوند، همواره حضور دارد... مهدى به هنگام ظهور، ستمگران را کیفر مى‌دهد و ظالمان را به سزاى اعمال خود مى‌رساند و مؤمنان را عزیز مى‌دارد. به هنگام ظهور او، گروهى از پاکان و پلیدان به جهان بازمى‌گردند (و پلیدان کیفر و مجازات مى‌بینند). از علایم حتمى فرارسیدن رستاخیز، ظهور مهدى است، تا او نیاید، عمر جهان به سر نمى‌رسد و قیامت برپا نمى‌گردد...(15)

 7 . بعد دانش و خردورزى؛ مهم‌تر از همه، توجه ویژه منتظران به علم و دانایى است؛ به‌طورى‌که در پرتو ظهور حضرت، عقل و خرد جامعه بشریت کامل مى‌گردد و زمینه‌هاى رشد، توسعه و سعادت در تمام زمینه‌هاى علمى، معنوى، صنعتى و آبادانى فراهم مى‌شود.»(16)

«اگر اندیشۀ کسى این باشد که هیچ تلاشى براى اصلاح امور ثمر ندارد و به نتیجه نمى‌رسد، انگیزه‌اى براى مبارزه با طاغیان و مقاومت در برابر دشوارى‌ها نخواهد داشت. اما اگر کسى به آینده امیدوار باشد و بداند که دیر یا زود حکومت زمین به صالحان خواهد رسید، امور جامعه اصلاح خواهد شد، حق به صاحبانش خواهد رسید، ظلم، ستم و بیداد رخت برخواهد بست و... براى رسیدن به چنان جامعه‌اى نه تنها خودسازى خواهد کرد بلکه تلاش مى‌کند تا با دگرسازى زمینۀ تشکیل آن دولت کریمه را فراهم آورد.

از این جهت منتظر واقعى مصلح جهان نه تنها خودش صالح است بلکه در حد توان خود مصلح نیز خواهد بود. او همواره در دعا با اقتدا به مولاى خود مى‌گوید: خدایا! ما خواهان دولت کریمه‌اى هستیم که در آن اسلام و مسلمین، عزیز شوند و نفاق و منافقین ذلیل و خوار گردند و ما در آن دولت از داعیان به طاعت تو و راهبران به راه تو باشیم:

«اللّهمّ إنّا نرغب إلیک فی دولة کریمة تعزّ بها الإسلام و أهله و تذلّ بها النفاق و أهله و تجعلنا فیها من الدعاة إلى طاعتک و القادة إلى سبیلک»(۱۷)

***

صوت

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین عالی پیرامون "اضطرار شرط ظهور"

موانع زمینه سازی ظهور امام مهدی (عج)

گاهى اوقات دستهاى قلدر و قدرتمند، ملت‌هاى ضعیف را به جایى مى‌رسانند که امیدشان را از دست مى‌دهند. وقتى امید را از دست دادند، دیگر هیچ اقدام نمى‌کنند؛ مى‌گویند چه فایده‌اى دارد؟ ما که دیگر کارمان از کار گذشته است؛ با چه کسى در بیفتیم؟ چه اقدامى بکنیم؟ براى چه تلاش کنیم؟ ما که دیگر نمى‌توانیم!

این، روح ناامیدى است. استعمار این را مى‌خواهد. امروز استکبار جهانى مایل است که ملتهاى مسلمان و از جمله ملت عزیز ایران، دچار روح ناامیدى شوند و بگویند: دیگر نمى‌شود کارى کرد؛ دیگر فایده‌اى ندارد! مى‌خواهند این را به زور در مردم تزریق کنند. ما که در جریان خبرهاى تبلیغاتى و زهرآگین دشمنان قرار داریم، به عیان مى‌بینیم که اغلب خبرهایى که تنظیم مى‌کنند، براى مأیوس کردن مردم است. مردم را از اقتصاد و از فرهنگ مأیوس کنند، متدیّنین را از گسترش دین مأیوس کنند، آزادى‌طلبان و علاقه‌مندان به مسائل فرهنگى و سیاسى را از امکان کار سیاسى، یا کار فرهنگى مأیوس کنند و آینده را در نظر افرادى که چشم به آینده دوخته‌اند، تیره و تار جلوه دهند! براى چه؟ براى این‌که جوشش و امید را از این مجموعه انسانى که با امید کار مى‌کند، بگیرند و آن را به یک موجود مرده، یا شبیه مرده تبدیل کنند، تا بتوانند هر کارى که مایلند انجام دهند! با یک ملت زنده که نمى‌توانند هر کارى بخواهند، انجام دهند. به یک جسم بى‌هوشِ مدهوشِ بى‌حسّى که کنجى افتاده است، هر کس هرچه دلش خواست، مى‌تواند تزریق کند؛ با آن هر کارى مى‌توانند بکنند؛ اما با یک موجود سرحالِ زنده باهوشِ متحرّکِ فعّال که نمى‌توانند هر کارى را انجام دهند!

اعتقاد به مهدویّت و به وجود مقدّس مهدى موعود ارواحنافداه، امید را در دل‌ها زنده مى‌کند. هیچ‌وقت انسانى که معتقد به این اصل است، ناامید نمى‌شود. چرا؟ چون مى‌داند یک پایان روشنِ حتمى وجود دارد؛ برو برگرد ندارد. سعى مى‌کند که خودش را به آن برساند.

وقتى نتوانستند این عقیده را از مردم بگیرند، مى‌کوشند آن را در ذهنهاى مردم خراب کنند. خراب کردن این عقیده چگونه است؟ به این صورت است که بگویند امام زمان مى‌آید و همه کار‌ها را درست مى‌کند!

 این، خراب کردن عقیده است. این، تبدیل کردن موتور محرّکى به یک چوب لاى چرخ است؛ تبدیل کردن یک داروى مقوّى، به یک داروى مخدّر و خواب‌آور است.

امام زمان مى‌آید انجام مى‌دهد، یعنى چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنى؟ شما باید زمینه را آماده کنى، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمى‌شود شروع کرد! جامعه‌اى مى‌تواند پذیراى مهدى موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگى و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیاى طول تاریخ مى‌شود. چه علّتى داشت که بسیارى از انبیاى بزرگ اولى‌العزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی‌ها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه‌ها آماده نبود.(۱۸)

تشرفات

تشرف ملا احمد مقدس اردبیلی

سید میر علام تفرشی، که از شاگردان فاضل مقدس اردبیلی (رحمة الله علیه) است، می‌گوید: شبی در صحن مقدس امیر المؤمنین (علیه السلام) راه می‌رفتم. خیلی از شب گذشته بود.

ناگاه شخصی را دیدم که به سمت حرم مطهر می‌آید. من نیز به سمت او رفتم، وقتی نزدیک شدم، دیدم استاد ما ملا احمد اردبیلی است.

خود را از او مخفی کردم، تا آنکه نزدیک در حرم رسید وبا اینکه در بسته بود، بازشد ومقدس اردبیلی داخل حرم گردید. دیدم مثل اینکه با کسی صحبت می‌کند. بعد از آن بیرون آمد ودر حرم هم بسته شد.

به دنبال او به راه افتادم، به طوری که مرا نمی‌دید. تا آنکه از نجف اشرف بیرون آمد وبه سمت کوفه رفت. وارد مسجد جامع کوفه شد ودر محرابی که حضرت امیر المؤمنین (علیه السلام) شربت شهادت نوشیده‌اند، قرار گرفت، دیدم راجع به مساله‌ای با شخصی صحبت می‌کند وزمان زیادی هم طول کشید.

بعد از مدتی از مسجد بیرون آمد و به سمت نجف اشرف روانه شد.

من نیز به دنبالش می‌رفتم، تا نزدیک مسجد حنانه رسیدیم (مسجدی که دیوارش خم شده است و علت آن این است که وقتی جنازه امیر المؤمنین (علیه السلام) را برای دفن در نجف اشرف، ازآنجا عبور می‌دادند، دیوار این مسجد، روی ارادت به آن حضرت خم شد).

در آنجاسرفه‌ام گرفت، به طوری که نتوانستم خود را نگه دارم.

همین که صدای سرفه مرا شنید، متوجه من شد و فرمود: آیا تو میر علامی؟

عرض کردم: بلی.

فرمود: اینجا چه کار داری؟

گفتم: از وقتی که داخل حرم مطهر شده‌اید، تا الان با شمابودم، شما را به حق صاحب این قبر (امیر المؤمنین(علیه السلام)) قسم می‌دهم، اتفاقی را که امشب پیش آمد، از اول تا آخر به من بگویید.

فرمود: می‌گویم، به شرط آنکه تا زنده‌ام آن را به کسی نگویی.

من هم قبول کردم وبا ایشان عهد ومیثاق نمودم.

وقتی مطمئن شد، فرمود: بعضی از مسائل بر من مشکل شد ودر آن‌ها متحیر ماندم ودر فکر بودم که ناگاه به دلم افتاد به خدمت امیر المؤمنین (علیه السلام) بروم وآن‌ها را ازحضرتش بپرسم.

وقتی که به حرم مطهر آن حضرت رسیدم،‌‌ همان طوری که مشاهده کردی، در به روی من گشوده وداخل شدم. در آنجا به درگاه الهی تضرع نمودم، تا آن حضرت جواب سؤالاتم را بدهند.

در آن حال صدایی از قبر مطهر شنیدم که فرمود: به مسجد کوفه برو ومسائلت را از قائم بپرس، زیرا او امام زمان تو است.

 به نزد محراب مسجد کوفه آمده وآن‌ها را از حضرت حجت (علیه السلام) سؤال نمودم، ایشان جواب عنایت کردند والان هم برمی گردم.(۱۹)

شعری از آیت الله میرجهانی دربارهٔ امام مهدی(عج)

من که از آتش هجران تو دلسوخته‌ام/ آتش عشق به کانون دل افروخته‌ام

به تمنای وصال تو من‌ای مهر مثال/ روزوشب دیده امید به ره دوخته‌ام

به یکی جلوه رویت همه دادم از دست/ سود و سرمایه یک عمر که اندوخته‌ام

خسروا نیست متاعی دیگرم جز تن و جان/ که به سودای لقایت همه بفروخته‌ام

دفتر و سجه و سجاده بدادم از دست/ تا که در مدرس عشقت ادب آموخته‌ام

جامه طاعات و تقوی همه را چاک زدم/ تا که پیراهن عشق تو به تن دوخته‌ام

سر به زانوی غم آورد بکنجی حیران/ تا مگر رحم نمائی به دل سوخته‌ام(۲۰)

***

امام مهدی(عج) در کلام شهدا

اى ملت مبارز و مسلمان! دعاى فرج را زیاد بخوانید، زیرا که امام زمان(عج) خودش فرموده این دعا را بسیار دوست دارم. (شهید مجتبى عالم کار)

به امید روزى هستم که امام عصر(عج) ظهور کند و جهان را از ظلم و بیدادگرى، رهایى بخشد. (شهید جلیل محدثى‏فر)(۲۱)

نوا

مناجات با امام زمان(عج)

مناجات با امام زمان(عج) با نوای سید مهدی میرداماد

 مناجات با امام زمان(عج) با نوای حاج مهدی سماواتی

 مناجات با امام زمان(عج) با نوای حاج محمود کریمی

 --------------------------------------------------

منابع و پی نوشت‏ها:

۱-فرازی از دعای عهد اللّـهُمَّ اِنْ حالَ بَیْنی وَ بَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذی جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً

خدایا اگر حائل شد میان من و او آن مرگى که قرار داده اى آن را بر بندگانت حتمى و فَاَخْرِجْنی مِنْ قَبْری، مُؤْتَزِراً کَفَنى، شاهِراً‌ سَیْفی، مُجَرِّداً قَناتی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدّاعی فِی الْحاضِرِ وَ الْبادی مقرر پس بیرونم آر از گورم، کفن به خود پیچیده با شمیشر آخته، و نیزه برهنه، پاسخ ‌گویان به نداى آن دعوت کنندهٔ بزرگوار در شهر و بادیه

۲- به فرمودهٔ آیت الله بهجت که در صفحهٔ ۶۳ امام زمان در کلام اولیای ربانی آمده: ترک واجبات و ارتکاب محرمات، حجاب و نقاب دیدار ما از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

تا رابطه ما با ولیّ امر، امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قوی نشود، کار ما درست نخواهد شد. و قوّت رابطه ما با ولیّ امر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هم در اصلاح نفس است.

۳-توصیهٔ حضرت حجت (عج) به آیت الله مرعشی به قرائت سورهٔ یاسین بعد از نماز صبح، رجوع کنید به بخش تشرفات جمعه‌های انتظار۹

۴- آل یس، زیارت امام عصر (عج)

۵-اشاره به فرازی از زیارت امام عصر (عج) در روز جمعه السلام علیک یا نور الله الذی یهتدی به المهتدون

۶-فرازی از دعای کمیل

۷- امام رضا علیه السلام می‌فرمایند: «الإمام: الأنیس الرّفیق و الوالد الشّفیق»

امام همدمی همراه و پدری مهربان است.

مکیال المکارم ج ۱ ص ۷۸ به نقل از کافی ج۱ ص۲۰۰

۸-فرازی از نامهٔ امام عصر (عج) به شیخ مفید: «با همه‌ی گناهان، ما هرگز امور شما را مهمل نگذاشته، شما را فراموش نمی‌کنیم و اگر عنایات و توجهات ما نبود، مصائب و حوادث زندگی شما را در بر می‌گرفت و دشمنان شما را از بین می‌بردند. پس از خداوند بترسید و تقوی پیشه کنید و به خاندان رسالت مدد رسانید... پس سعی کنید اعمال شما طوری باشد که شما را به ما نزدیک سازد و از گناهانی که موجب نارضایی ما را فراهم نماید بترسید و دوری کنید.»

۹- اللهم ان شیعتنا خلقت من شعاع انوارنا و بقیة طینتنا و قد فعلوا ذنوبا کثیرة اتکالا علی حبنا وولایتنا فان کانت ذنوبهم بینک وبینهم فاصفح عنهم فقد رضینا وما کان منها فیما بینهم فاصلح بینهم وقاص بهاعن خمسنا و ادخلهم الجنة فزحزحهم عن النار ولا تجمع بینهم وبین اعدائنافی سخطک.

ترجمه دعا: خدایا شیعیان ما را از شعاع نور ما وبقیه طینت ما خلق کرده‌ای، آن‌ها گناهان زیادی با اتکاء بر محبت به ما وولایت ما، کرده‌اند، اگر گناهان آن‌ها گناهی است که در ارتباط با تو است، از آن‌ها بگذر که ما را راضی کرده‌ای وآنچه از گناهان آن‌ها، در ارتباط با خودشان هست، خودت بین آن‌ها را اصلاح کن و از خمسی که حق ما است، به آن‌ها بده تا راضی شوند. وآن‌ها را از آتش جهنم نجات بده. و آن‌ها را با دشمنان ما در سخط خود جمع نفرما.

۱۰-بحارالانوار ج ۵۲ ص ۱۲۳   

۱۱- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم ۲۵/۰۹/۱۳۷۶

۱۲- بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اقشار مختلف مردم‌ در روز نیمهٔ شعبان۲۷/۰۵/۱۳۸۷

۱۳-انتظار پویا ج۱ ص۲
بسته آدینه امام زمان آخرالزمان

کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 راه امام خمینی(ره) طریق نجات از ظلمات آخرالزمانی  [ چهارشنبه، 28 مرداد ماه، 1394 ] 596 مشاهده
 متفکرین غربی درباره نظم جهانی چه می‌گویند؟  [ يكشنبه، 17 آذر ماه، 1392 ] 1303 مشاهده
 یازده نکته از دعای عهد  [ چهارشنبه، 9 ارديبهشت ماه، 1394 ] 771 مشاهده
 دلنوشته انتظار  [ جمعه، 11 بهمن ماه، 1392 ] 735 مشاهده
 روز شمار محرم (شب سوم و چهارم)  [ جمعه، 17 آبان ماه، 1392 ] 1203 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت


اشتراک گذاري مطلب