در نظر داریم که سلسله مطالب کوتاهی را تحت عنوان علائم ظهور خدمت شما بازدید کنندگان گرامی عرضه کنیم، این مطالب در موضوعات مختلفی ارائه خواهد شد، امیدواریم مورد رضایت شما واقع شود.

طبق روايات علائم ظهور حضرت حجت بن الحسن عليه السلام به دو دسته تقسيم مى شوند:يكى دسته علائم حتميّه و ديگرى علائم غير حتميّه علائم حتميه يعنى نشانه هايى كه به طور حتمى و قطعىظهور امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف پس هز تحقق انها به وقوع خواهد پيوست و نشانه هاى غير حتمى حوادثى هستند كه در صورت بروز و آشكار شدن از علائم ظهور حضرت بقيه الله ارواحنا فداه خواهد بود وخروج سفيانى يكى ازچند نشانه اى است كه ازظهور ولى عصر عجل الله فرجه حکايت خواهد کرد اما حديث درباره او و كارهايى كه انجام خواهد داد بسيار است تاجايى كه نزديك به تواتر رسيده است .


از انجا كه مسئله خروج سفياني يكي اؤ نشانه هاي ظهور امام عصر است مطالبي را عرض ميدارم اميد كه مقبول استان ان حضرت واقع شود:

طبق روايات علائم ظهور حضرت حجت بن الحسن عليه السلام به دو دسته تقسيم مى شوند:يكى دسته علائم حتميّه و ديگرى علائم غير حتميّه علائم حتميه يعنى نشانه هايى كه به طور حتمى و قطعىظهور امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف پس هز تحقق انها به وقوع خواهد پيوست و نشانه هاى غير حتمى حوادثى هستند كه در صورت بروز و آشكار شدن از علائم ظهور حضرت بقيه الله ارواحنا فداه خواهد بود وخروج سفيانى يكى ازچند نشانه اى است كه ازظهور ولى عصر عجل الله فرجه حکايت خواهد کرد اما حديث درباره او و كارهايى كه انجام خواهد داد بسيار است تاجايى كه نزديك به تواتر رسيده است .

ميان دانشمندان اسلامى اتفاق نظر است كه دليل شهرت او به سفيانى به خاطر نسبت داشتن با ابوسفيان است چرا كه وى از تبار ابوسفيان است همانگونه كه فرزند هند جگر خوار نيز مى باشد.(1) از امير المومنين نقل شده است كه فرمودند:

يخرج ابن آكله الاكباد من الوادى اليابس و هو رجل ربعه و و حش الوجه،صنخم الهامه بوجه أثر الجدرى اذا رأيته حسبته أعور اسمه عثمان و ابوه عنبسه و هو من ولدا ابى سفيان حتى يأتى أرض (قرار و معين )فيستوى على منبرها(2)ترجمه :

فرزند هند جگر خوار از وادى يابس (دره خشك)خروج مى كند .او مردى است چهار شانه و بد قيافه ،داراى سرى بزرگ بر صورت او اثر آبله پيدا است وقتى او را مى بينى پندارى كه يك چشم دارد .نام او عثمان و پدرش عنبسه است .

او از فرزندان ابوسفيان است وارد سرزمين قرار و معين (باآرامش و آبى گوارا)مى شود و بر بالاى منبر آنجا قرار مى گيرد(3) البته درباره نام او و پدرش روايات ديگرى نيز وجود دارد درباره خصائص اخلاقى او رواياتى نقل شده است كه نشانگر خباثت اوست به عنوان نمونه به روايتى از اميرالمومنين عليه السلام اشاره مى كنيم : انه ملعون فى السماء ملعون فى الارض ،اشدّ خلق الله واكثر خلق الله ظلما(3) يعنى :او (سفيانى)در آسمان و زمين مورد لعنت است از جهت ظلم و ستم شديدترين و بيشترين ظلمها را مرتكب مى شود در روايتى از رسول خدا صلّى الله عليه و آله و سلم نقل شده است كه ايشان فرمودند :يخرج رجل يقال له :

السفيانى فى عمق دمشق و عامّه من يتبعه من كلب فيقتل حتى يبقر بطون النساء و يقتل الصبيّان(4) يعنى مردى از ميان دمشق خروج خواهد كرد كه به او سفيانى مى گويند بيشترين كسانيكه از او تبعيت مى كنند از قبيله بنى كلاب هستند ( نژاد سفيانى از ناحيه مادرش نيز به آنها منتهى مى شود )پس كشتارى مى كند تاجايى كه شكم زنان را مى درد و كودكان را به قتل مى رساند.در رواياتى نيز نقل شده است كه سفيانى از سرزمينهاى غربى خواهد آمد و شايد بيانگر اين مطلب باشد كه در غرب آموزش مى بيند .

يقبل سفيانى من بلاد روم متنصرا فى عنقه صليب وهو صاحب القوم (5) يعنى :سفيانى درحاليكه رهبرى گروهى رابعهده دارد مانند شخصى نصرانى صليب بر گردن دارد و از سرزمين روميان رو مى آورد. در مورد خروج سفيانى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه فرمودند:

السفيانى من المحتوم و خروجه فى رجب و من اوّل خروجه الى آخره خمسة عشرشهرا .سته أشهر يقاتل فيها فاذاملك الكور الخمس ملك تسعه أشهر و لم يزد عليهايوم(6)سفيانى از علائم حتمى و قطعى مى باشد و او در ماه رجب خروج خواهدكرد و حوادث مربوطه به او پانزده ماه طول خواهدكشيد ابتداشش ماه رابه جنگ و ستيز سپرى مى كند تا اينكه كور پنجگانه (دمشق ،حمص ،حلب ،اردن و قنسرين)(7)رابه تصرف خود در مى آورد آنگاه نه ماه پادشاهى خواهدنمود حتى يك روز هم به آن افزوده نمى شود امير الموءمنين عليه السلام مى فرمايد:

خروج السفيانى فيملك قدر حمل تسعه أشهر يخرج بالشام فينقادله أهل الشام الاطواف من المقيمين على الحق يعصم الله من الخروج معه و يأتى بالمدينه بجيش جرار حتى اذا انتهى الى بيداء المدينه خسف الله به وذلك قول الله عز و جل فى كتابه و لوترى اذ فزعوا فوت و أخذوا من مكان قريب (8) (9) يعنى سفيانى خروج خواهد نمود و سلطنت او به مدت باردارى يك زن يعنى نه ماه مى باشد .از شام قيام مى كند و اهالى آنجا همگى به او مى پيوندند مگر گروهى كه بر حق استوارند و خداوند ايشان را از خروج با سفيانى حفظ مى كند آنگاه سفيانى با لشگرى بسيار عظيم به سوى مدينه حركت مى كند تا اينكه به دشت و صحرا اطراف مدينه مى رسد در اين موقع زمين به دستور خدا با ايجاد شكاف بزرگى لشكر او را مى بلعد .

اين تأويل گفتار خدا در قرآن است كه مى فرمايد (اى رسول ما:ايكاش مى ديدى كه پريشان شده اندو هيچ محلى و گريزگاهى ندارند و از جا و مكانى نزديك گرفتار مى شوند (يعنى زمين كه موجب گرفتارى و عذاب ايشان خواهد بود) بحت سفيانى بسياركامل و مفصّل در كتابهاى مربوط نقل شده است كه به بعضى از آنها اشاره مى شود كتاب مهدى منتظر تأليف حضرت آيت الله حاج شيخ محمد جواد خراسانى (رحمه الله)و همچنين عصر ظهور تأليف حجت الاسلام على كورانى مدظله در پايان شما را به خداى بزرگ مى سپاريم .

 

1- عصر ظهور(على كورانى )صفحه 16

 2 - بحارالانوار(علامه مجلسى )جلد52 ص 20

 3 - حياة الامام المهدى عليه السلام صفحه 272(باقر شريف القرشى)

4 - يوم الخلاص صفحه 670 (كامل سليمان)

 5 - الغيبة صفحه 462 (شيخ طوسى )

 6 - الغيبة صفحه 299(شيخ مفيد )

7- يوم الخلاص صفحه 704(كامل سليمان

 8- آيه شريفه 51 سوره مباركه فاطر 9

الغيبة صفحه 205و 304 عبدالمهدي

 


کاربرانی که به این خبر امتیاز داده اند.(قرمز رأی منفی و آبی رأی مثبت):

مرتبط باموضوع :

 وظیفه « نفس زکیه » در ظهور مهدی(عج)  [ شنبه، 31 خرداد ماه، 1393 ] 986 مشاهده
 بــــلایای دوران ظهور  [ جمعه، 30 مرداد ماه، 1394 ] 395 مشاهده
 یمن دیروز، امروز و نقش آخرالزمانی آن  [ دوشنبه، 4 خرداد ماه، 1394 ] 476 مشاهده
 بر کرانه ظهور  [ سه شنبه، 17 تير ماه، 1393 ] 1105 مشاهده
 تحولی به سوی ظهور ( مقاله نوروزی مدیر )  [ پنجشنبه، 29 اسفند ماه، 1392 ] 1300 مشاهده

 
نام شما: [ کاربر جدید ]

نام شما (ضروری): 
ایمیل شما (ضروری): 
نظر:
کد امنیتی
کد امنیتی

  [ بازگشت ]

امتیاز دهی به مطلب

انتخاب ها

 فایل پی دی اف فایل پی دی اف

 گرفتن پرينت از اين مطلب گرفتن پرينت از اين مطلب

 ارسال به دوستان ارسال به دوستان

 گزارش این پست به مدیر سایت گزارش این پست به مدیر سایت


اشتراک گذاري مطلب